Et regulativ fastlægger vandværkets vilkår for levering af
vand til forbrugerne samt myndighederne og vandforsyningerne.
Regulativet der er gældende for alle vandværker i Haderslev
Kommune kan hentes her
Definition over vandledninger ses her
Klageret.
Fra 1. oktober 2015 får forbrugerne klageret. I foråret
vedtog Folketinget en ny lov om forbrugerklager. Loven gælder kun i forhold til
vandværkets (private) forbrugere, som nu kan klage over en sag om
leveringsforhold.
Forbrugere kan indbringe klager vedrørende tvister med
vandforsyningen for:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
www.forbrug.dk
Denne klagegang er fastsat i forbrugerklagelovens kapitel 5
om mediation. Dette koster 100 kr., som ikke tilbagebetales. Er der ikke fundet
en mindelig løsning ved mediation, kan der klages til Forbrugerklagenævnet.
Dette koster 400 kr. Dette beløb tilbagebetales hvis forbrugeren får medhold.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastsætte
beløbsmæssige over- og undergrænser m.v. for størrelser på det omtvistede
beløb, som betingelser for indbringelse af klager. Læs nærmere herom på www.forbrug.dk
Forbrugerklagenævnet kan behandle klager fra forbrugere over
vandforsyningens afgørelser, herunder overholdelse af regulativets
bestemmelser, hvorvidt opkrævning og takster m.v. sker i overensstemmelse med
regulativet, forældelse af fordringer, konsekvensen af fejl på en vandmåler
samt fortolkning af takstbladets overensstemmelse med regulativet.